Výstava představuje výsledek časosběrného průzkumu brněnské zvukové krajiny.
Tomáš Šenkyřík intuitivně ohledává především místa na hranicích, kde dochází k interakci různých zón, jak je definoval americký hudebník a zvukový ekolog Bernie Krause, tedy biofonie (zvuk nelidských živočichů), geofonie (přirozené zvuky nebiologického původu, například deště, větru či zvuky řek Svratky a Svitavy) a antropofonie (zvuky vytvářené lidmi). Jedná se například o zelené pásy, přechodové oblasti mezi silnicí a lesem či parkem.
Nahrávání začalo na okrajích Brna a postupně se autor přibližoval k centru města. Zkoumal, jaká je akustická situace jednotlivých lokalit, jak se zvuky lidské civilizace a mimolidského světa vzájemně ovlivňují a prolínají, a zda v rámci dominance lidského může docházet ke vzájemné interakci. Jak ovlivňují zvířecí obyvatele města různá více či méně slyšitelná chvění či vibrace, způsobovaná lidskou činností? Co se děje, když přelétající letadlo nebo kamion projíždějící po brněnském okruhu tvoří doprovod k jarnímu zpěvu kosa?
Nahrávka v jistém smyslu sleduje časovou osu s vrcholem v jarním období, kdy se rozeznívají ptačí chóry kosů nebo pěnic. Jednou z lokalit, jejímuž výzkumu se autor věnuje dlouhodobě, je lužánecký park – jeden z nejstarších brněnských parků, místo s velkou biodiverzitou a zároveň jedna z hraničních lokalit bezprostředně obklopená obytnou zónou a silnicemi. Městský chór se zde setkává s ptačí akustickou nikou a dochází k působivým zvukovým kontrastům. Další nahrávky pocházejí ze zimoviště havranů na Červeném kopci nebo z Petrova, kde se při svítání mísí hlasy holubů hřivnáčů se zvuky projíždějících vlaků.
Zvuková instalace nám předkládá překvapivé tonální významové vrstvy, chce nás dovést k bedlivějšímu naslouchání, „pootevřít“ naše uši, abychom byli schopni nacházet sonickou krásu tam, kde ji možná ani nehledáme.
Vizuální doprovod v podobě minimalisticky pojaté video kresby, generované přímo ze zvukové nahrávky, vytvořil Michal Kindernay.
Tomáš Šenkyřík vystudoval muzikologii a estetiku, pracoval jako etnomuzikolog v Muzeu romské kultury v Brně, dnes je místostarostou v Židlochovicích. Skládá elektroakustickou hudbu, věnuje se terénním nahrávkám především přírodních prostředí. Zaměřuje se na zvukové fenomény propojené kulturní a přírodní sféry. Je členem seskupení s názvem Skupina a mezinárodní sítě CENSE.
Našli jsme další akce, které by se vám mohly líbit.
Mrkněte na ně.
tip na 12 akcí
Záměrem souborné výstavy Maria Kotrby je představit celoživotní sochařské a malířské dílo této významné osobnosti české výtvarné kultury přelomu 20. a 21. století.
Výrazná umělkyně střední generace Maud Kotasová se ráda nechává inspirovat syrovou podobou reálného života.
Kapela THE BACKWARDS v roce 2025 slaví 30 let na scéně!
Uvádějí v Mahenově divadle písně Colea Portera POJĎME SI ZAŘÁDIT!
Aneta Langerová & Janáčkova filharmonie Ostrava
Coby umělecký šéf Činohry NdB oslovuji Vás touto cestou již popáté. Rozhodujícími příležitostmi k tomu Vás oslovit jsou ovšem samotné činoherní premiéry.
Následující baletní sezona přinese na jeviště Janáčkova a Mahenova současnou baletní tvorbu i velká jména světové choreografie.
Dvě následující sezony se budou nést v duchu oslav Roku české hudby 2024 a projektu Smetana200, jehož bude Janáčkova opera NdB jedním z hlavních partnerů.
Balet NdB pořádá ve spolupráci s Masarykovým onkologickým ústavem benefiční baletní galavečer, který bude věnován onkologicky nemocným pacientům.
Mudlové, kouzelníci a čarodějky, pozor! Zveme vás na magický večer plný zábavy a testování vašich znalostí ze světa Harryho Pottera.
Vojenský umělecký soubor Ondráš se na umělecké scéně pohybuje již 70 let. Ke svému výročí připravil galaprogram plný hudby a tance.